♪♪ شنیده می شوید(2)...♪♪

✿ رادیو جوان نوای مهربانی ✿

♪♪ شنیده می شوید(2)...♪♪

✿ رادیو جوان نوای مهربانی ✿

♪♪ شنیده می شوید(2)...♪♪

✿ رادیو جوان نوای مهربانی ✿

جوانی درختی است که با جوانه زدن معنا می یابد و پویایی صدا، با گفتن و شکفتن! رادیو از یک صدا شروع می شود و در امتداد جریان خود به اقیانوس صداها می رسد...

کلمات کلیدی
نویسندگان


بررسی شرایط تاریخی وجایگاه ومقام امام رضا (ع) در برنامه چهل تکه رادیو جوان


برنامه چهل تکه سه شنبه 26 شهریور ماه ، به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا (ع) ، به بحث درخصوص جایگاه و مقام و منزلت امام هشتم شیعیان جهان ، امام رضا (ع) اختصاص داشت .


بررسی شرایط تاریخی وجایگاه ومقام امام رضا (ع) در برنامه چهل تکه رادیو جوان
برنامه چهل تکه سه شنبه 26 شهریور ماه ، به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا (ع) ، به بحث درخصوص جایگاه و مقام و منزلت امام هشتم شیعیان جهان ، امام رضا (ع) اختصاص داشت .

علیرضا فتحی پور، کارشناس مذهبی در خصوص نام حضرت گفت: حضرت امام رضا (ع) به لحاظ موقعیت زندگی در شرایط خاص و ویژه ای قرار گرفتند که ایشان در واقع با آن شرایط کنار آمدند و تسلیم امر خدا بوده و راضی به آن تقدیری بودند که خداوند برای ایشان مقدر کرده بود و به همین دلیل است که ایشان را رضا می نامند. وی ادامه داد: ما دو جور تسلیم شدن برای تقدیر را داریم. جایی ما تسلیم می شویم و دیگر کاری نمی توانیم بکنیم و در واقع تسلیم شدنی است که رضایت همراه آن نیست. اما گاهی ما تسلیم سختی ها می شویم و با رضایت به این امر تن می دهیم. مثلاً می خواهیم به یک مرتبه بالای علمی برسیم، برای این امر سختی هایی را می بایست تحمل کنیم، اما با رضایت کامل این کار را می کنیم، چرا که هدفی متعال تر را دنبال می کنیم و چون می خواهیم به آن برسیم سختی ها را با همه وجود به جان می خریم. اینگونه پذیرفتن همانند رضایتی است که امام رضا (ع) در تمام ایام زندگی اش از مشکلات زندگی اش داشته است.
فتحی پور در خصوص اینکه امام رضا (ع) حاضر شده بود با مامون همکاری کند گفت : شرایط به گونه ای پیش آمد که ایشان مجبور شده بود تا ولیعهدی را بپذیرد؛ البته باید بگویم که خلافت در اصل می بایست برای امام رضا (ع) باشد و بنا بر اتفاقات مختلف تاریخی خلافت از بنی هاشم دور شده بود. پس باید درک کنیم که حتی جایگاه ولیعهدی مامون نیز برای ایشان جایگاه مناسبی نبود، اما ایشان با توجه به شرایط پذیرفت ولیعهد مامون شود. امام رضا (ع) برای آنکه بتواند آموزه های امام های پیشین خود همچون امام صادق (ع) و پدرشان امام کاظم (ع) را همچنان نزد مردم گسترش دهد پذیرفت تا چنین جایگاهی را بپذیرد تا از طریق این جایگاه ، آموزه های دین اسلام را برای مردم گسترش دهد. وی ادامه داد: در بحث رضایت ، ابتدا ما باید به دنبال رضایت خداوند باشیم و سپس به دنبال رضایت بنده خدا. این بزرگترین درسی است که ما از امام رضا (ع) گرفته ایم. امام رضا (ع) برای حفظ دین و آموزش مسلمانان سختی ها را به جان خرید و در آخر در این راه به شهادت رسید. در واقع باید از امام رضا (ع) عمل به تکلیف را بیاموزیم، حتی اگر عمل ما بازخورد مورد نظر ما را نیز در پی نداشت؛ وظیفه اصلی ما باید عمل به تکالیف الهی باشد.
فتحی پور در بخش پایانی صحبت هایش در خصوص عبد صالح خدا بودن نیز گفت: رضایت الهی از اعمال ما بزرگترین مرتبه برای بنده اش است. ما نباید بگویم راضی به تقدیر خدا بودن یعنی اینکه بشینیم و هیچ کاری نکنیم و بگوییم هر اتفاقی که برای ما می افتد همه اش تقدیر الهی است و ما هم راضی هستیم به رضای خدا. خداوند از بنده ای رضایت دارد که تلاش کند ، کوشش کند ، برای رسیدن به جایگاه بالای معنوی نزد خدا سختی های زیادی را به جان بخرد تا رضایت الهی را از او بگیریم. انسان باید تا جایی که می تواند دست از تلاش برای رسیدن به رضایت الهی برندارد.
چهل تکه کاری از گروه جوان و جامعه رادیو جوان است.
 
  • فاطمه علیزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی